Niedziela w Cardiff

Myślcie sobie, co chcecie, że mi na stare lata umysł zmocherzał, albo że mi odbija. Pojechałem dzisiaj do Cardiff i znajomi namówili mnie na wizytę w Polskim Kościele. Przeżyłem szok, pozytywny. Stwierdzam z całym naiwnym przekonaniem, że „Komuna” brutalnie wycięła nam ponad 50 lat z historii, stwierdzam to z całą odpowiedzialnością, bo nie pamiętam, kiedy Ksiądz głoszący kazanie wzbudził we mnie tyle sympatii. Wcale nie był przymilny, czasem pryncypialny, ale wiedział, o czym i do kogo mówi. Nie przemawiał do stada upośledzonych umysłowo „owieczek”, ale do ludzi mu równych, co najmniej doświadczeniem, nawet nie dał do zrozumienia, że mniejszych intelektem. W tamtym momencie poczułem, że jednak jesteśmy narodem katolickim, tylko, że bez względu na kolor każdemu, kto próbuje z nas zrobić idiotów pokazujemy gest Kozakiewicza, bez względu jak szlachetne idee mu przyświecają.

cardiff by lizzardo

Odpowiedzi: 4 to “Niedziela w Cardiff”

  1. nauma Says:

    Heh, to ja muszę być z innej bajki pod względem narodowym🙂

  2. lizzardo Says:

    Nauma – Nie mam pojęcia jak to się stało, ale to pierwszy od bardzo długiego czasu przedstawiciel Kościoła Katolickiego, który wzbudził moją sympatię🙂 Poważnie. Może dlatego, że był to ksiądz „emigracyjny”🙂
    Co do lat wyciętych przez komunę, gdyby Polska rozwijała się po wojnie, tym samym torem, co kraje zachodnie, pewnie mielibyśmy w Polsce instytucję nie tak oderwaną od rzeczywistości jak obecnie. Lata komunizmu, zakonserwowały KK w Polsce. Wiem, że Ty nie bardzo KK sympatyzujesz, ja też fanem nie jestem, ale staram się być obiektywny i zapewniam Cię, że KK tutaj a KK w Polsce to dwie różne firmy🙂

  3. Tutu Says:

    a co „komuna” ma z tym wspólnego?? Miło, że spotkałeś kapłana który ma coś wspólnego z Jezusem. mało takich, jest się z czego cieszyć i co cenić. ale za niechlujność i ubożuchną prostotę wielu innych kapłanów nie odpowiada PRL, tylko sam Kościół.

  4. lizzardo Says:

    Tutu – widzisz, gdyby nie to, że przez piędździesiąt lat, KK w Polsce był „Państwem Podziemnym” i „Ostoją”, możliwe że dzisiaj nie mielibyśmy takich Wszechojców i innych. Nie twierdzę, że komuna to jedyny winowajca obecnego stanu kościoła w Polsce, który miota sie między Średniowieczem a Głębokim Średniowieczem🙂, ale na pewno represyjność tamtetego systemu przyczyniła się do zakonserwowania KK w Polsce. Jeśli miałbym wybierać, to wolałbym już konserwatyzm katolicyzmu irlandzkiego niż polskiego, porównując je dochodzę do wniosku, że Irlandczycy jednak potrafią wyciągać wnioski.
    Co do Kapłana z Polskiego kościoła w Cardiff – emigranci mają inne problemy, niż ci, któzy zostali w Polsce, więc i język musi być inny, bardziej życiowy i skierowany na niesienie otuchy, a nie jątrzenie.
    Tak sobie myślę, że kiedy już wszyscy wyemigrujemy z Polski, to może KK zrozumie w końcu, że nie potrzeba nam indoktrynacji ale wsparcia, i że czasy „Państwa Podziemnego” już nikogo nie interesują. Pozdrawiam🙂

Skomentuj

