Michael Palin – New Europe

Pochodzę z tej właśnie części świata, którą odwiedził Michael Palin, ale nie mogę powiedzieć, że znam tę część świata. Kraje byłej Jugosławii, Rumunia, Ukraina czy Kraje Bałtyckie, są dla mnie również „tierra incognita”. Co dużo mówić nawet mój własny kraj, Polska kryje jeszcze wiele tajemnic i wiele miejsc czeka na odkrycie. Jakiego więc szoku musiał doznać podróżujący po Europie Wschodniej Brytyjczyk? Chyba było to pozytywne rozczarowanie. Kiedy BBC emitowała odcinek poświęcony Polsce zadzwoniła do mnie znajoma z Pracy: – Nie wiedziałam, że macie tak piękny kraj! Prawie krzyczała do słuchawki. Następnego dnia usłyszałem kilka podobnych opinii. Wracając do filmu Polsce jako jedynemu krajowi poświęcono cały odcinek, to bardzo miłe. Niedawno nabyłem książkę bazującą na serialu, uważam że powinna jak najszybciej zostać przetłumaczona na język polski, a sam serial w miarę szybko powinien zostać pokazany w Polskiej telewizji.

 pallin by lizzardo 

I come from this part of Europe which Michael Palin visited lately but I cannot say I know this part of the world. Ex Yugoslavia, Romania, Lithuania, Latvia, Estonia are “tierra incognita” for me, too. Even my own country, Poland has a lots of  secrets and places waiting to be dicovered. What kind of shock had experienced a British travelling across Eastern Europe? But I think it was very positive feeling. When BBC broadcasted episode dedicated to Poland, a friend from work called me: – I didn’t realize you’ve got such a beautiful country. She almost cried. Next day I heard some similiar opinions. Back to the series, Poland was only country with separate episode, I found it very nice. Few days ago, I’ve got a book based on the BBC series. I recomend it.

Odpowiedzi: 11 to “Michael Palin – New Europe”

  1. vierablu Says:

    A czy Ty widziales ten odcinek o Polsce? Moj szef sie zapytal, na ile pokazywal on prawdziwa Polske. ja niestety widzialam tylko fragment, w ktorym Palin prowadzil lokomotywe parowa🙂

  2. lizzardo Says:

    Widziałem, bo powtarzali kilka dni później w weekend. Palin ma to do siebie, że nie podróżuje jak gwiazda, ale jak przeciętny turysta. Moim zdaniem film był w miarę obiektywny. Zresztą niedawno znajomi wrócili z Gdańska, który stanowił bazę do zwiedzania Północnej Polski, byli zachwyceni Trójmiastem, Elblągiem i Olsztynem. Między innymi od nich usłyszałem, że Palin wykonał bardzo dobrą robotę🙂 BTW mi podobało się się wesele, chyba na Kaszubach🙂

  3. 4wymiar Says:

    niedawno miałam okazję obejrzeć w Dublinie ten akurat odcinek o Polsce i wiesz… ja uważam, że nie pokazano tam prawdziwej Polski, tylko jakieś jej wydumane fragmenty – piękne, ale rzadkie, zbyt rzadkie aby mogły być reprezentatywne. Ale może takie było zamierzenie🙂
    Też poszukam sobie tej książki
    W ogóle zamiłowanie Brytyjczyków do tego typu serii odkrywczo-poznawczych jest fantastyczne!

  4. lizzardo Says:

    4wymiar- Jesteśmy zbyt obciążeni własną siermiężną rzeczywistością, stwierdzam że Polacy nie mogą wypowiadać się o własnym kraju🙂 Dwadzieścia lat temu Palin podróżował po Egipcie i pokazał ten kraj bez ubarwień🙂 Zastanawiam się dlaczego Sharm jest teraz jednym z najczęściej odwiedzanych kurortów w Egipcie🙂 Brytyjczycy widzą to co chcą zobaczyć, my widzimy to co jest🙂

  5. lizzardo Says:

    4 – nie zrozum mnie źle – oglądając ten film też kilka razy otworzyłem szeroko oczy ze zdumienia. Potem jednak doszedłem do wniosku, że może Palin, pokazał Polskę, o której istnieniu nie miałem pojęcia i może zmiana perspektywy jest zbawienna. Jako Polak nie mam dystansu do wlasnego kraju i tak jak napisałem wyżej – dla mnie też jest to ciągle kraj pełen zagadek i nieznanych terytoriów🙂 Może właśnie dlatego podchdzę do tej serii z takim entuzjazmem🙂

  6. 4wymiar Says:

    lizzardo> ależ mnie entuzjazmu dla tej serii też nie brakuje! BARDZO mi się podoba – ten człowiek ma fantastyczne podejście!
    „Brytyjczycy widzą to co chcą zobaczyć, my widzimy to co jest” – Brytyjczycy widzą to ca jest im pokazane. Nie to, że CHCĄ to widzieć, lecz nie mają możliwości widzieć niczego innego poprzez taki program.

  7. lizzardo Says:

    4wymiar – w każdym razie, mogę potwierdzić, że po tym filmie coraz więcej nativów z mojego otoczenia – chce zobaczyć Polskę. Tak, jak napisałem w odpowiedzi dla Viery – mimo wszystko, uważam ten odcinek za dosyć obiektywny. Jeśli nawet uznamy go za tendencyjny, to wolę taką tendencyjność, niz tę rodem z różnych brukowców🙂.
    Nawiasem mówiąc – Całe szczęście, że to Palin im pokazuje.

  8. 4wymiar Says:

    lozzardo> o to to! TENDENCYJNY. Dobry mimo to.
    JA najbardziej bym chciała wziąć udział w góralskim weselu.

  9. spokoloko Says:

    ja z tego serialu zapamietalem kilka ciekawych rzeczy :
    1. podrozowanie parowa koleja (tak jakby to u nas byla norma)
    2. Monika Richardson naduzywajaca słow „ugly, sad, awful” w odniesieniu do Warszawy
    3. Po scenach w bylym KL Auschwitz tekst „Sa tez rzeczy z ktorych Polacy moga byc dumni”
    4. Wesele góralskie- tak jakby norma byly stroje ludowe na weselu i „almost 90 percent” wódka ;]

    Tendencyjny do kwadratu

  10. Anonim Says:

    byłem na tym weselu i było mega a w Białce Tatrzańskiej jak i na całym Podchalu to standard że goście przychodzą na wesele w strojach ludowych

  11. michał Says:

    Ja też byłem na tym weselu,i nawet udało mi się walnąć lufe z Palinem;)

Skomentuj

